вівторок, 31 січня 2012 р.

Чому дитина не любить читати


Щоб прищепити дитині любов до читання, пишіть листи від Карлсона і влаштовуйте домашній театр.
«Моя дитина не любить читати», - часто скаржаться батьки. Разом з психологом Наталією Дмітрішеной і психологом центру ALTERA Іриною Колесник ми розібралися в причинах цієї нелюбові.

ПОГАНА УЯВА
Велика кількість книжок з картинками, різних мультфільмів і всього того, де є готові візуальні образи, - все це не стимулює сучасних дітей фантазувати або додумувати щось. Тому через проблеми з уявою вони в процесі читання нічого собі не уявляють, і читати від цього їм стає нудно. Тому один із способів виправити ситуацію - малювати разом ілюстрації до прочитаного. Наприклад, у вигляді коміксів.

ПОВІЛЬНО ЧИТАЄ
Якщо у дитини є проблеми з читанням (робить це повільно і з великою кількістю помилок), то всі його зусилля йдуть тільки на те, щоб хоча б прочитати текст. Тому читання навіть самого захоплюючого твору перетворюється для нього на муку. Щоб вирішити цю проблему, в сім'ї в обов'язковому порядку потрібно ввести традицію вечірнього читання вголос. При цьому найкраще читати з дитиною по черзі. Наприклад, мама - одну сторінку, а дитина, в свою чергу, лише кілька абзаців. Природно, з часом обсяги прочитаного їм можна збільшувати. Ще можна організувати своєрідний домашній театр, підключивши до читання всіх членів сім'ї. Для цього виберіть казку або дитячу п'єсу з великою кількістю діалогів, роздрукуйте в кількох примірниках, розподіліть ролі і вперед. При цьому можна ще, щоб кожен (в тому числі і дитина) показував того героя, за якого відповідає. Також можна розігрувати найсмішніші моменти з книжки.

БАТЬКИ НЕ «ДРУЖАТЬ» З КНИГОЮ
Якщо батьки, прищеплюючи любов до книг своїй дитині, самі при цьому не читають або ж роблять це вкрай рідко, то навряд чи у них щось вийде. Звідси висновок: хочете, щоб дитина читав, - почніть «дружити» з літературою. Також частіше влаштовуйте домашні літературні чаї з обговоренням прочитаних книг чи статей, регулярно поповнюйте домашню бібліотеку. Дитина буде бачити, що батьки цікавляться читанням, і сам потягнеться читати, щоб від них не відставати.

НЕ ГОТОВИЙ ДО ТВОРУ
Далеко не завжди ті книжки, які, наприклад, потрібно прочитати по шкільній програмі, діти здатні зрозуміти через свій маленький вік або інтелектуальної непідготовленості до них. Приміром, якщо там описуються якісь історичні події, про які вони взагалі нічого не знають. А нерозуміння, в свою чергу, провокує небажання читати. Тому перед прочитанням якогось твору проведіть дитині невеликий лікнеп, наприклад, проясніть самі незрозумілі моменти в книзі або ж покажіть якийсь невеликий тематичний відео сюжет або фільм, в якому показані описані в книзі події.
Всьому виною - зобов'язалівки
Часто батьки за свою дитину вирішують, що йому потрібно прочитати. При цьому в багатьох випадках їх вибір нецікавий для нього, тому читання викликає не найкращі емоції. Тому тут головне - знайти цікаву книжку для дитини. Для цього ходите разом з ним в книжковий магазин (нехай це навіть стане вашою сімейною традицією) і дозволяйте йому самостійно обрати собі літературу, нехай навіть вона не здається вам розумною і корисною. Адже при цьому ніхто не заважає домовлятися. Наприклад, на кожну книжку, обрану самостійно, дитина повинна прочитати щось із того, що порадите ви. Також, щоб таки пристрасть до якісної літератури, можна спробувати підбирати її так, щоб теми, порушені в обраній дитиною книзі і в обраній вами, - збігалися. Не виключено, що йому захочеться порівняти твори.

ЛЯКАЄ ОБСЯГИ ТЕКСТУ
Причиною відмови від книг ще може бути лінь багато читати. У цьому випадку привчати дитину освоювати сотні сторінок потрібно поступово. Наприклад, школяру молодших класів можна почати щодня писати короткі листи, наприклад, від Карлсона. Згодом тексти повинні ставати довшим. Потім можна почати додавати в них прохання від його імені зробити щось, наприклад, знайти відповідь на якесь питання в енциклопедії (так буде виховуватися звичка «спілкування» з книгою) або запропонувати дізнатися про його пригоди, прочитавши певну главу в книзі. А ось що до школярів старшого віку, то їх залежно від захоплень можна підписати для початку на тематичний журнал. Або ж можна спробувати поєднувати читання книги з прослуховуванням аудіо до неї: наприклад, одну главу школяр читає, другу - слухає.

«СИН БАЧИВ мене читаючою»
Татя Ломако, мама двох дітей:
«Я прищеплювала моєму синові любов до читання через один з його інтересів, а саме - пригодницькі комп'ютерні ігри. При цьому мені на час теж довелося стати їх любителем. Отже, спочатку я стала регулярно купувати йому журнали про них. Але
перш ніж віддавати черговий номер, я сама його перечитувала. А потім між іншим розповідала сину про те, що прочитала. При цьому часто просила прояснити мені якісь технічні моменти. Він бачив, що я з повагою ставлюся до його захопленням, а також йому лестило те, що він може мене чогось навчити. Це було для нього додатковим стимулом до читання. Потім, коли син «підсів» на журнали, я купила собі книжку, за мотивами якої була створена одна з його улюблених ігор. Читаючи її, розпитує його про героїв, наприклад, а чи є такі в грі. Дуже скоро йому самому захотілося прочитати її. Як потім з'ясувалося, йому сподобалося читати про пригоди, тому я стала купувати йому саме таку літературу. Мета була досягнута: син почав тягнутися до книжок. Важливу роль у всьому цьому зіграв ще й особистий приклад. Син постійно бачив мене за читанням ».

http://www.segodnya.ua/useful/education/14333746.html

1 коментар: